Anne volgde de ondersteunercursus – Ervaringen van een ouder

Volg mee met Anne. Ze heeft een zoon met een beperking in inclusief onderwijs. Ze deed mee aan de ondersteunercursus om te leren van de ervaringen van anderen.

Anne deelt ervaringen en impressies uit de verschillende sessies van de cursus.


Sessie 1: Rollen en posities van ouders en ondersteuners

In de eerste sessie ging het over de verschillende rollen en posities die je inneemt. Als ouder neem je verschillende rollen aan. Dat is een constant zoeken: wanneer dring ik aan, wanneer laat ik los, wanneer ben ik de lastige ouder of de moeial? Men zet mij soms ook vast in een bepaalde rol. Dat heeft een grote impact op het traject van mijn kind.

Het was leerrijk om de ervaringen van andere ouders te horen hierover. Ik had niet verwacht dat ondersteuners worstelen met gelijkaardige dilemma’s. Hun perspectief horen, bracht me wat dichter bij mijn eigen ondersteuner.

Als ik geniet, vraag ik me direct af: hoe lang zal het goed lopen?

We bladerden doorheen tijdschriften en selecteerden foto’s die iets vertelden over de verschillende rollen en posities die we (moeten) innemen. Deze foto is enorm bijgebleven…

anne vertelt

Sessie 2: Inclusie faciliteren

We startten vanuit omschrijvingen van inclusie vanuit verschillende invalshoeken. Het deed me deugd om nog eens te horen dat inclusief onderwijs een recht is. Ik wist dat ergens wel, maar door alle weerstand en onze eigen twijfels verlies ik dat soms uit het oog. Sommige omschrijvingen deden me twijfelen: doen wij het dan wel goed? Ik kon dat in de groep delen, en kreeg veel bemoedigende reacties. Het is een zoekproces, hé…

Inclusie gaat over waarden, een attitude, een proces. Het gaat over veel meer dan voor één kind/jongere aanpassingen maken, zorgen voor toegankelijkheid, ondersteuning zoeken. tijdens een oefening met een klein groepje hadden we het erover dat we een school, vrijetijdsorganisatie, sportclub,… echt kunnen versterken door terug te geven en te tonen welke impact zij realiseren door zich in te zetten voor inclusie. Niet alleen voor één jongere, één gezin,… maar ook voor een groep, een gemeente,… Een druppel in het water veroorzaakt behoorlijk wat rimpelingen! 

Voor ons is het elk jaar zoeken hoe we kunnen overbrengen aan de leerkrachten wat inclusie betekent voor ons en waarom wij voor deze weg kiezen.

Ik onthoud de tip van een andere ouder om  bij begin het schooljaar heel kort via powerpoint te schetsen wat inclusie is, wat de beperking van een leerling inhoudt en wat ondersteuning betekent. Krachtige beelden of onverwachte formules spreken soms meer aan dan uitgebreide verklaringen. Het beeld van Liz Climo over wat een redelijke aanpassing voor de egel in de cartoon betekent , toont wat we bedoelen!

We kregen handvaten om na te denken over het maken van aanpassingen. We deelden ook voorbeelden van aangepast materiaal met elkaar.


Sessie 3: Planmatig en doelgericht werken

We kregen in deze sessie voorbeelden en tips mee over hoe we planmatig en doelgericht aan de slag kunnen in het traject van ons kind. Het vertrekpunt waren de dromen die wij voor ons kind hebben.

Ik vond dat eerst niet zo gemakkelijk… We hebben al veel dromen moeten opbergen, verwachtingen bijstellen. Ik leerde blij zijn met kleine stapjes. Achteraf gezien vond ik het wel een fijne oefening:  durven uitspreken wat we willen voor ons kind, durven voorstellen dat ook de school en ondersteuner daaraan meehelpen, onze dromen een plaats geven in het doelenplan.


Sessie 4: Sterktegericht werken

Hoe kan je de omgeving ook de sterktes van je kind laten zien, in plaats van enkel de beperking of de moeilijkheden? Als ouder raak je hierin getraind. Je loopt vast als je niet focust op talenten en sterktes.

1 van de oefeningen liet ons nadenken hoe we op overlegmomenten konden starten vanuit een sterkte of momenten die goedlopen. We zijn nogal gewend om te starten met problemen, besefte ik toen.


Sessie 5: Circle of Courage in inclusief onderwijs

We kregen een manier van kijken mee in deze sessie. Nadenken over  erbij horen, iets doen voor een ander, zelf aan de slag kunnen, mogen rekenen op steun van anderen. Dit was voor mij echt een nieuwe insteek. Er kwamen heel veel fijne, en gemakkelijk toepasbare voorbeelden naar boven bij anderen!


Nieuwsgierig naar meer?

Reacties van andere ouders die deelnamen aan de cursus lees je hier.

Ook ondersteuners namen deel aan de cursus. Lees reacties van deelnemende ondersteuners hier.
Lees het verhaal van ondersteuner Nora hier.

Wil je je verdiepen in de inhoud van de cursus?
Leesvoer vind je hier.

Inspirerende tools kan je hier terugvinden.