Hoe kunnen we aan de slag gaan tijdens de Corona-maatregelen?

Hilde vertelt hoe zij zich organiseerde om tijdens de Corona-maatregelen het traject van Ward zo goed als het kan te laten lopen.

Kijk vooral naar:
Welke afspraken zijn er voordien gemaakt?
Wie deed wat?

Een voorbeeld

We maken samen met het team een aangepast weekschema. Daarin zit vb. aangepast sporten,een opdracht PAV, opdrachten voor het vak Koken, maar ook voldoende rust.

Op maandag maakt onze zoon een lijstje met boodschappen aan de hand van wat hij doorgekregen heeft van de leerkracht koken via smartschool.

Dinsdag gaat hij naar de winkel in de voormiddag met zijn PAB-assistent. In de namiddag kookt hij wat er aan recepten doorgegeven is op smartschool. De recepten splitsen we op. Twee zaken om klaar te maken elke week, dat vertalen wij als koken op dinsdagnamiddag en woensdagvoormiddag.

De leerkracht heeft nu de opdracht gemaakt voor de ganse klas om iets te koken thuis en er foto’s van door te sturen of een filmpje te maken… Dat vindt hij hier superleuk !

Kanttekeningen

Hilde geeft aan dat ze heel goed weet dat dit scenario niet in elke situatie werkt of zelfs mogelijk lijkt. Maar als er goede afspraken zijn, en iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid, kan het ook werken in deze speciale tijden. Die tip wil ik vooral meegeven: werk met wat er is, en durf iedereen op zijn verantwoordelijkheid aanspreken.

Heb je ondersteuning nodig om school, leerkracht, ondersteuner als actieve partner mee te krijgen? Contacteer een medewerker van het Steunpunt voor Inclusie.