Het speelse verhaal van Leander en de WESP

“In deze aflevering doen Leander, zijn mama Lien en Phaedra van speelplein WESP in Wetteren hun verhaal over hoe Leander op het speelplein een plaats heeft gevonden waar hij zichzelf kan zijn en zich ten volle kan uitleven. Het is een succesverhaal, maar dat succes komt er niet zomaar. Verschillende zaken spelen een rol om dit mogelijk te maken en deze worden doorheen het verhaal verteld.”

 

Deze podcast werd gemaakt door Sander Van Thomme, student UGent.

 

“We spreken elke avond de leiding aan om te vragen: Is het goed geweest? Is er iets waarmee we kunnen helpen? Je vraagt het maar!”

“De inclusiegedachte wordt heel goed doorgegeven aan nieuwe leiding. Dat maakt een groot verschil. Dat is een jarenlang opgebouwde cultuur die ze aan het vormen zijn.”

-mama Lien

 

“Inclusie is altijd durven experimenteren. Je kan het niet leren door ‘horen zeggen’. Daarom is het belangrijk dat onze animatoren de kans krijgen om het te proberen met Leander en hem te leren kennen. En als het eens niet lukt, kunnen ze terugvallen op andere animatoren die misschien een trucje kennen.”

-Leidster Phaedra

 

Hun tips op weg naar een inclusieve werking:

  • Niet bang zijn om fouten te maken! Als ouder maken we elke dag fouten met ons kind. Waarom zouden wij dan boos zijn op jonge mensen als zij een fout zouden maken met ons kind… Ouders zijn niet de vijand, integendeel! De meeste ouders willen gewoon dat het lukt. En zijn bereid daarvoor grote inspanningen te doen. Want er is niks erger voor een kind dan afgewezen worden…
  • We gaan als ouder zoeken: Wat lukt er niet en hoe kunnen we helpen? Kan er iemand meekomen om te ondersteunen: een PAB-assistent of vrijwilliger. Wil ik een opleiding of info komen geven?
  • Mijn man en ik zijn voorstander voor inclusie. We durven er wel kanttekeningen bij maken, dat het niet altijd overal kan en moet. Maar over een speelplein en vrije tijd in het algemeen: dan moet inclusie! Omdat kinderen op jonge leeftijd er nog zo voor open staan… Dat kinderen, alle kinderen, leren samen spelen is een must!
  •  Ga voor een open communicatie!
    • Naar het kind zelf: wat je kan, wat je niet kan, waar je het moeilijk mee hebt.
    • Naar de animatoren: Het is niet zo makkelijk, zeker voor 16-jarigen die hun eerste stappen zetten op het speelplein en rond inclusie. We vragen hen altijd: Zien jullie het zitten? Elke leidersvergadering is er een agendapuntje ‘inclusie’. Zo kan iedereen zeker ook eens ventileren of zijn vragen kwijt.
    • Naar ouders: Communiceer goed wat zij verwachten van jullie en wat je als speelplein kan. Iedereen is beter af met duidelijke communicatie en te weten wat je van elkaar kan verwachten!