Rami

Ik ben Rami en ik volg een inclusief traject binnen het gemeenschappelijk curriculum. Dit betekent dat ik een diploma zal behalen op het einde van het secundair onderwijs. De stage gaf mij de kans om te laten zien dat ik mogelijkheden had in de zorgsector. Als men vertrekt vanuit mijn beperking – autismespectrum stoornis- dan ziet men dit meestal niet als optie.

De stages waren voor mij belangrijk om mijn jobdoelwit scherp te stellen. Door stage te lopen kreeg ik namelijk beter zicht op waar ik goed in was en wat ik zelf graag wou en in welke richting ik mijn toekomst kan uitbouwen. Voor mij betekende dit bijvoorbeeld ontdekken dat ik de geknipte persoon ben om als verpleegkundige te werken op de revalidatieafdeling. Ik ben goed in mensen te motiveren om een stappenplan te laten volgen.

Ik leerde ook tijdens mijn stage dat ik geen moeite heb met de vaardigheden, maar dat tempo een obstakel is.

“Ik heb kunnen zoeken naar redelijke aanpassingen, waardoor ik ook al oplossingen heb voor een toekomstige werkgever.”

Sam

Ik ben Sam en volg een inclusief traject met een individueel aangepast curriculum (IAC). Dit betekent dat er individuele doelen zijn opgesteld en dat ik op het einde een ‘attest verworven competenties’ zal krijgen, in plaats van een diploma.

Ik heb stage gelopen in het magazijn van het ziekenhuis. Na een tijdje hadden mijn collega’s een lijstje opgemaakt met taken die zij altijd snel moeten doen en die eigenlijk meer aandacht vragen. Deze kan ik tijdens mijn stage dan rustig uitvoeren, bijvoorbeeld op alle dispensers van ontsmettingsalcohol een gevaar-pictogram kleven.

“Mijn collega’s zijn altijd heel blij als ik aan het werk ben. Door een van mijn collega’s ben ik nu ook aangesloten bij de wandelclub. Hierdoor is mijn weekend en vakantie goed gevuld want ik mis geen enkele wandeltocht!”