Werken aan inclusie: vragen aan ouders, ondersteuners en PAB-assistenten

Werken aan inclusie, hoe doen zij dat? We stelden vragen aan enkele ouders, ondersteuners en PAB-assistenten die betrokken zijn in inclusieve schooltrajecten! Lees hier hun krachtige en inspirerende antwoorden!

“Reflecteren over wat je doet, wat er gebeurt en waarom.”

“Pro-actief zijn”

“Flexibel zijn en toch stevig in je schoenen staan”

“Blijven zien dat dit kind (of deze volwassene) gewoon een kind (of een volwassene) is.”

“Zwijgen…”

“Meedoen met verstoppertje, samen met alle leerlingen van de school.”

“In (nep) tranan uitbarsten als visuele ondersteuning bij een les over emoties. De anderen keken nogal raar.”

“Samen met mijn assistenté ons heel erg misdragen, als deel van een rollenspel”

“Zaken grondig uitleggen, duidelijk communiceren.”

“Teamoverleg”

“Subtiel vanop de achtergrond alles in de gaten houden tijdens de les.”

“Naar het toilet gaan…”

“Erkenning krijgen”

“Inzetten op oefenen met het openbaar vervoer.”

“Vertrouwen”

“Fierheid op de groei van een kind. Ook verwondering en spontaniteit.”

“Verbondenheid, zowel met de ouders als het kind.”

“Erkenning krijgen”

“Doelgericht samen werken”

“Teamoverleg”

“De directe feedback van de persoon die ik assisteer.”

“We zijn een netwerk dat op elkaar kan terugvallen.”

“Een kring van mensen, die hand in hand staan.”

“Ieder blijft vanuit zijn sterktes, het kind centraal stellen.”

“Een rijke verzameling aan diverse mensen die elk hun eigen kracht inbrengen en zo meer zijn dan de delen van het netwerk.”